هومیوپاتی و طب باستان

نویسنده:دکترجلال میرعبداله

در این نوشتار در تلاش هستم برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب ، تنها گزیده ای از تاریخچه هومیوپاتی در طب باستان را به شما عزیزان معرفی نمایم.

پیشینه ” قانون مشابهت ” به دوران فراعنه و یونان باستان بازمیگردد.

(برای آشنایی با اصطلاح ” قانون مشابهت ” اینجا کلیک کنید.)

judgment-450x252

 

” بقراط ” ، (۴۶۰- ۳۵۰  پیش از میلاد مسیح)  پزشک یونان باستان را اولین فردی میدانند که اشاراتی به ” اصل مشابهت ” در درمان بیماری ها داشته است.

  • HIPPOCRATES(460-350 B.C) : BY SIMILAR  THINGS  A  DISEASE IS PRODUCED  AND  THUROUGH THE  APLICATION  OF  THE LIKE , IT IS CURED .

( ” بوسیله چیزهایی همسان آنچه که بیماری را ایجاد میکنند و به واسطه کاربرد و استفاده  مشابه” ، درمان این است .)

Hippocrates02

همچنین در تاریخ آمده است که ، ده قرن پیش از میلاد مسیح  نیز دانشمندان و عرفای ” هندو ” این قانون را شرح داده اند و به وجود آن و اهمیت آن در درمان بیماری ها آگاه بوده اند .

 ” گالن ” ( GALEN  ) نیز  دیگر طبیب یونان بود ( ۱۳۰ -۲۰۰ بعداز میلاد مسیح ) که به ” اصل مشابهت” اشاره کرده است .

  • ( شفای طبیعی بوسیله مشابه )      GALEN(130-200 A.D) :NATURAL CURE BY THE LIKES.

مثلا” یونانی ها درمان استفراغ را با مواد قی آور( استفراغ آور ) توصیه می کرده اند.

08 - Galen

نشانه های استفاده از ” اصل مشابهت ” در فرهنگ و پزشکی ایرانی نیز فراوان وجود دارد.

مثلا کسی که بر اثر ترس دچار یرقان میشده است را مجددا” به طریق مشابهی میترساندند و یا از لاشه عقرب برای تهیه مرهم ناحیه عقرب گزیدگی استفاده میکرده اند .

کم نیستند داروهای گیاهی که در طب سنتی ایران بر اساس ” قانون مشابهت ” تجویز میشده اند.مثلا استفاده از گیاه ” خون سیاوشان ” یا “BLOOD ROOT ” که برای درمان مشکلات سرماخوردگی، التهاب ریه ، سرفه و آنفلوآنزا مورد استفاده قرار میگیرد از این جمله است . گیاه ” دل آشوب ” یا ” پنج انگشت ” ” AGNUS CASTUS ” نیز که در درمان مشکلات رحمی و اختلالات قاعدگی کاربرد دارد نیز بر اساس قانون مشابهت استفاده میشود….
در ایران باستان مفهومی به نام ” پادزهر ” وجود داشت که متاسفانه به مرور زمان مفهوم آن دچار دگرگونی شد . عبارت ” پاد ” را معمولا” به عنوان پیشوند یا پسوند در کنار کلمه ای دیگر استفاده میکرده اند .”پاد ” به معنی ” مشابه و همگون” و البته ” برتر ” بوده است . و هرگاه در کنار عبارتی قرار میگرفته آن کلمه را به معنای ” مشابه اما برتر ” تغییر میداده است . مثلا” عبارت ” پادزهر ” به معنی ماده ای بوده که از جنس و مشابه زهر بوده ، اما برتر از آن ، و در صورت استفاده برای انسان سالم ، عملکردی مانند زهر و سم داشته و به همین دلیل میتوانسته در درمان آن زهر موثر باشد . و یا در ادبیات ایران باستان عبارت ” پادشاه ” به معنای فردی بوده از جنس و مشابه شاه ، اما به نوعی برتر از آن .

در نتیجه با آگاهی از اصل مشابهت در درمان ، متوجه میشویم که در ایران نیز با مفهوم ” مشابه درمانی ” آشنا بوده اند و از ” پادزهر ” به طریق ” مشابه درمانی ” یا HOMEOPATHY استفاده میکرده اند.

20100707130956865_3

در قرون پانزدهم وشانزدهم میلادی ، پزشکی سوئیسی به نام ” تئوفاستوس وون بومباست ” , Dr Theophastus Von Bombast    ۱۴۹۳-۱۵۴۱)     ),یا ” پاراسلسوس” ، که از سرآمدان و پیشگامان پزشکی آن زمان بود به ” اصل مشابهت ” اعتقاد داشته و با افرادی که سعی داشتند تا با دادن داروهایی که ضد عوارض بیماری عمل میکردند بیمار را به اصطلاح درمان کنند ،مخالف بود.

15Paracelzius

همچنین او تئوری به نام تئوری ” امضاء ” ” DOCTRINE OF SIGNATURES ” داشته است که در آن بیان میدارد که دارویی متناظر هر بیماری در طبیعت وجود دارد که شکل ، رنگ،بو،رفتار گیاه و سایر ویژگیهای گیاه به عنوان راهنمایی برای استفاده درمانی از گیاهان مورد استفاده قرار میگرفته.

مثلا گیاه ” مامیران کبیر ” CHELIDONIUM که از مهمترین داروهای هومیوپاتی برای رفع ” یرقان ( زردی )” است ،به رنگ زرد میباشد.

حتی نام برخی گیاهان با عملکرد آنها روی بدن مرتبط بوده است .مثلا گیاه ” گره استخوان ” ” SYMPHYTOM” برای جوش خوردن استخوان شکسته شده به کار میرود و یا ” گل عینکی ” یا همان ” گل چشمک ” یا ” حشیشه النور ” برای مشکلات چشم استفاده میشود.

یا گیاه ” زبان در قفا ” یا ” STAPHISAGRIA ” که برای درمان کسانی که در مقابل ظلم و ناملایمات، زبانی برای بیان ندارند و حرف خود را پنهان میکنند کاربرد دارد.

images (25)

گیاه ” زبان در قفا “(زبان در پشت گردن!)/برای درمان عوارض جسمی و روحی خشم ها و ظلمهای فروخورده شده و بیان نشده.

 Drmirabdollah.ir گیاه "مامیران کبیر"CHELIDONIUM/موثر در درمان بیماری های کبدی که منجر به یرقان(زردی)میشود.
Drmirabdollah.ir گیاه “مامیران کبیر”CHELIDONIUM/موثر در درمان بیماری های کبدی که منجر به یرقان(زردی)میشود.

VON BOMBAST(1493-1541)-PARACELSUS-:

SAMES MUST BE CURED BY SAMES

(همانند باید با همانند خود درمان شود.)

 

بعدها در قوانین هومیوپاتی ” همانند ” ( same) به ” مشابه ” ( homeos) تغییر پیدا کرد.

اولین اعلام دقیق قوانین بنیادین هومیوپاتی توسط پزشک دانمکاری ” جرج استال ” , Dr George Stahl در ابتدای قرن هفدهم در ادامه فرضیات ” پاراسلسوس ” شرح داده شده بود:

“To treat with opposite acting remedies is the reverse of what it ought to be.  I am convinced that disease will yield to, and be cured by, remedies that produce similar affections!”

(درمان بوسیله داروهایی که عملکرد ضدیت دارند ، برعکس چیزی است که باید باشد.

من اعتقاد دارم که بیماری بوسیله داروهایی که میتوانند اثرات مشابه ایجاد کنند حاصل شده و همچنین میتواند  درمان نیز شود.)

تفکر او به نوعی انقلاب و دگرگونی در پزشکی زمانه خودش بود و  کاملا” متضاد پزشکی رایج آن دوران !

در آن دوران اعتقاد بر این بود که ” یک ماده شوم یا شیطانی و آلوده به نام materia pecans  در بدن بیماران وجود دارد و بیماری ناشی از آن است و باید به هر طریق ممکن  بیماری را از بدن بیرون کشید و این راه درمان بیماران است “.

به همین دلیل از “رگ زدن  و خونگیری ” ،  ” دادن موادی که اسهال ایجاد میکرد ” ، ” خوراندن مواد استفراغ آور ” و… سعی در بیرون کشیدن بیماری از بدن داشتند .این روشها عوارض بسیاری را بر فرد بیمار تحمیل میکرد و حتی گاه باعث مرگ بیمار می شد.

البته عقاید”  دکتر استال ” , Dr George Stahl به خاطر آنکه شرح و بسط دقیق علمی و مبتنی بر آزمایش و شواهد نبود از سوی جامعه پزشکی آن دوران با مخالفت روبه رو شد.

” قانون مشابهت در درمان ”  بیش از دوهزار سال پیش شناخته شده بود اما متاسفانه روش مند نشده بود و مطالعات علمی و آزمایشهای بالینی در مورد آن انجام نشده بود.

تا آنکه این کار و تدوین قوانین این روش درمانی توسط ” دکتر ساموئل هانه من ”   Dr Samuel Hahnemann.  انجام شد.

برای ادامه این نوشتار و تاریخچه احیاء محدد هومیوپاتی توسط ” دکتر هانه من”  اینجا کلیک کنید.

مشاوره رایگان در jalalmir:telegram@

  1. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  2. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  3. آیا درمان هومیوپاتی بی اثر است ؟ ۱۰ باور نادرست در مورد طب هومیوپاتی !
  4. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند است؟

(درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ،طب سوزنی ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)