درد سیاتیک چیست ؟

نویسنده : دکتر جلال میرعبداله

ابتدا لازم است به شکلی ساده در مورد ساختار ستون مهره ها توضیحاتی را بیان نمایم .

کلیه اعصاب حسی و حرکتی اعضا و اندامهای بدن ( البته بجز چند استثنا ) ، از طریق کانال نخاع که بین مهرهای ستون فقرات قرار دارد ، کار انتقال پیام حرکت و حس را انجام میدهند. این رشته های عصبی در ناحیه های مشخصی از فاصله بین دو مهره ستون فقرات به نخاع وارد شده و یا خارج میشوند . همچنین در فاصله هر مهره ، یک دیسک قرار دارد که جسمی محکم و انعطاف پذیر است . دیسک وظیفه ایجاد شرایط استوار و منعطف برای حرکت مهره را بر عهده دارد.

همانطور که در تصاویر  ملاحظه می نمایید ، نخاع از درون سوراخ سرتاسری مهره ها عبور نموده و شاخه های اعصاب از فاصله بین مهره بیرون رفته و یا وارد میشوند .

در صورتی که به علت آسیب و فشار به ستون مهره ها ، دیسکهای این ناحیه دچار التهاب و تورم شوند و یا خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و غیر انعطاف پذیر شوند ، کم کم باعث ایجاد فشار روی اعصاب کناری خود ( در سمت چپ یا راست  و یا هردو طرف )  میشوند .

اگر فشار بسیار زیاد و یا طولانی مدت بوده باشد ، باعث پارگی دیسک بین مهره ای یا به اصطلاح فتق دیسک میشود . در این صورت فشار زیادی به اعصاب کنار مهره ای وارد شده و بیمار دچار درد شدیدی میشود .

اگر این پارگی و فشار به سمت سوراخ سراسری بین مهره و مستقیما روی نخاع باشد ، باعث تنگی کانال نخاع CANAL STENOSIS  میگردد  که در مورد آن به صورت جداگانه مطالبی ارائه خواهد شد.

هر عصب مسئول امور حرکتی و حسی ناحیه ای خاص از بدن میباشد. نکته جالب این است که آسیب و یا تحت فشار قرار گرفتن اعصاب کنار هر مهره باعث ایجاد انواع درد و مشکلات حرکتی در ناحیه ای میشود که مربوط به همان عصب است . مثلا اگر دیسک بین مهره های چهارم و پنجم کمری درگیر شده باشد ، باعث درد در ناحیه خاصی از ران ،ساق و مچ پا میشود و باعث درد در کمر نمیشود . ( در صورتی که التهاب و آسیب مهره های کمر با تنگی کانال نخاع و یا تشکیل استخوان اضافه و یا آرتروز مفاصل مهره ها همراه باشد ، درد در کمر هم احساس میشود ).

عمده اعصاب حسی و حرکتی اندام تحتانی ( لگن و پاها ) از بین مهره های کمر عبور میکنند که مجموعه ای از رشته های عصبی را تشکیل میدهند که به طور کلی به آنها عصب سیاتیک گفته میشود .

به مشکلات ناشی از تحت فشار قرار گرفتن یا تخریب و التهاب ریشه های این عصب ” سیاتالژی یا درد سیاتیک ” می گویند …

ادامه مطلب را در مقاله ” درد سیاتیک و درمان آن بوسیله طب هومیوپاتی ” دنبال نمایید.

مشاوره رایگان برای مشکل دیسک در تلگرام:jalalmir@

  1. برای آشنایی با مفهوم “طب کل نگر”  اینجا کلیک کنید .
  2. برای آشنایی با دانش داروسازی طب هومیوپاتی اینجا کلیک کنید .
  3. برای آنکه بدانید داروهای هومیوپاتی چطور بیماری را درمان میکنند اینجا کلیک کنید .
  4. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  5. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  6. حمایتهای قانونی جدید دولت ترکیه از طب هومیوپاتی 
  7. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند  است؟

(لطفا” توجه داشته باشید که درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)