قسمت اول : زندگی نامه بنیانگذار طب هومیوپاتی (Dr . HAHNEMANN)

گذری در تاریخ

نویسنده : دکتر جلال میرعبداله

برای آشنایی با پزشکی هومیوپاتی و اینکه بدانیم چیست و چگونه عمل میکند بهتر است با گردشی در تاریخ ، به  پیشینه هومیوپاتی و پیدایش آن سری بزنیم تا درک بهتری از این روش درمانی و ساختار آن پیدا کنیم.

اروپای تاریک

پیش از انقلاب صنعتی در فرانسه ، اروپا با مشکلات بسیاری گریبان گیر بود.یکی از این مشکلات چگونگی درمان صحیح بیماران و کنترل بیماریها بود.

بهداشت و نظافت فردی و عمومی در پایین ترین سطح قرار داشت و انواع و اقسام بیماری های عفونی مانند سیفلیس ، سوزاک ، سل ، مالاریا ، طاعون ، وبا ، آبله و … به طرز خطرناکی رواج داشت .همچنین به خاطر عدم دسترسی مردم به آب بهداشتی ، حمام ، غذای مناسب و… سطح سلامتی مردم پایین بود و تعداد زیادی از نوزادان و کودکان در سنین پایین بر اثر بیماری از دنیا میرفتند.

در آن زمان بیماران روانپزشکی را در تیمارستانها زندانی میکردند و به زنجیر میکشیدند و شلاق میزدند ، زیرا اعتقاد دشتند روح شیطانی به آنان رسوخ کرده و باید این روح شیطانی را از بدنشان بیرون کشید.

“زندگی نامه بنیانگذار طب هومیوپاتی”

و یا برای درمان زخم سیفلیسی – شانکر سیفلیسی – آن را با داغ گذاشتن میسوزاندند و در مراحل بعدی به بیمار جیوه میدادند که خود جیوه بسیار سمی بوده و گاه بیمار از مسمومیت با جیوه زودتر از خود بیماری سیفلیس از دنیا میرفت.

بیماری های طب داخلی را گاه با دادن مسهل های قوی و ایجاد اسهال پیوسته و یا خونگیری و رگ زدن از او به خیال خودشان درمان میکردند وکم نبودند کسانی که بر اثر مصرف همین مسهل های قوی و از دست دادن خون بدنشان پیش از بیماری اصلی از دنیا میرفتند.

توجه داشته باشید که در آن دوران در اروپا نه آنتی بیوتیک کشف شده بود و نه واکسیناسیون. نه اطلاع درستی از کارکرد بدن وجود داشت و …

وضعیت ناخوشایندی رواج داشت که از تاریکترین دوران علم پزشکی در اروپا  بود

زایش یک انسان بی همتا

در این شرایط  یعنی  در دهم آوریل ۱۷۵۵ در یکی از شهرهای کوچک جنوب آلمان به نام meissen   نوزادی  پا عرصه وجود نهاد که از همان دوران کودکی نشان داد که توان آن را دارد تا در عرصه علم ، تحول ایجاد کند.

نام او ” ساموئل” ( Christian Friedrich Samuel) و نام خانوادگی اش “هانه من”  (Hahnemann)   بود.

600px-Samuel_Christian_Hahnemann

ساموئل از هوش سرشاری برخوردار بود.در نوجوانی به چندین زبان مختلف تسلط داشت و به شدت اهل مطالعه بود

پدرش تاکید داشت که او باید اهل مطالعه و تفکر باشد و چنین نیز شد و با دسترسی به کتابهای فراوان و به زبانهای سایر ملل ، توانست دانش خود در زمینه های گوناگون و در زبان شناسی را گسترش دهد.

“زندگی نامه بنیانگذار طب هومیوپاتی”

تحت تدابیر سخت گیرانه و هوش سرشار خود ، دانش آموزی پرسش گر و کوشا بود و هیچ حرفی را بدون تفکر و بررسی هوشمندانه نمی پذیرفت.

در دوازده سالگی به دیگر کودکان زبان یونانی آموزش میداد و در هفده سالگی نظریه ای در خصوص آناتومی دست انسان به چهار زبان به رشته تحریر درآورد و در بیست سالگی به دانشگاه لایپزیگ برای تحصیل در رشته پزشکی وارد شد.

سپس به خاطر جوی که بر این داشگاه به خاطر روشهای درمانی نامناسب آن زمان حاکم بود و با روحیه و تفکر او سازگار نبود آنجا را ترک کرد و در نهایت در تحصیل پزشکی خود را در دانشگاه ارلانگن به پایان رساند.

دکتر “هانه من ” جوان

در ۲۴ سالگی فارغ التحصیل شد و در مدت کوتاهی به خاطر نبوغ و روحیه پرتلاشی که داشت نامش برسر زبانها افتاد.

دکتر هانه من در این دوران به تدریس و تحقیق و ترجمه هم میپرداخت و تالیفات متعددی در دوران جوانی خود به چاپ رسانید.او از جمله کسانی بود که در تنظیم ” فارماکوپه  آلمان ” – لیست قانونی داروهای کشورآلمان  – نقش عمده داشت.

اما روح بیقرار و پرسشگر هانه من با پزشکی دوران خودش قانع نمیشد.او میدید بسیاری از بیماران بر اثر روشهای درمانی خشن و مضر آن دوران بیمارتر میشوند و نمیتوانست مانند بقیه پزشکان به این کار ادامه دهد. ، نمیتوانست به روش مرسوم آن زمان همچون   ” خونگیری ” یا ” زالو انداختن ” یا دادن ” مسهل های قوی ”  که مورد قبول و باورش نبود به درمان بیماران بپردازد

در این شرایط او برای گذران زندگی به ترجمه کتاب روی آورد و به صورت خیلی محدود درمان بیماران را میپذیرفت

او اغلب نسبت به این مسئله تردید داشت که : ” مراجعه کنندگان اغلب به خاطر بیماری خودشان میمیرند یا در اثر عوارض روشهای درمانی رایج؟؟؟

طی سالها از شهری به شهر دیگر نقل مکان میکرد اما همچنان به مطالعه کتابهای گوناگون ادامه میداد و طی این مدت چندین کتاب و تعدادی مقاله در خصوص بهداشت و حفظ سلامتی و همچنین درمان بیماریها نگاشت.

از دست دادن همسر و فرزندان

در این دوران همسر و دو دختر دکتر هانه من بیمار شدند و وی با تمام دانشی که داشت نتوانست آنها را درمان کنند و عزیزترین افراد زندگی اش ذره ذره مقابل دیدگانش پر پر شدند .مرگ این سه تن بدترین ضربه را به او زد و باعث شد ساموئل به کل طبابت و درمان بیماران را رها کند و روزگارش را از راه دیگری بگذراند

نهایتا در سال  ۱۷۸۴ بود که دیگر تجویز دوزهای سنگین و مضر مواد دارویی را رها کرد  و فقط در موارد اورژانس و با غلضتهای بسیار کم دارو تجویز میکرد تا به واسطه داروی او ، آسیبی به بیماران وارد نشود.

ادامه مطلب را در ” قسمت دوم: کشف هومیوپاتی و ” قانون مشابهت ” در درمان پیگیری کنید .

نظر شما در مورد این مقاله چیست ؟ میتوانید دیدگاه خود را در انتهای برگه بنویسد.

  1. پرسشهای خود را اینجا مطرح کنید .
  2. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  3. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  4. آیا درمان هومیوپاتی بی اثر است ؟ ۱۰ باور نادرست در مورد طب هومیوپاتی !
  5. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند است؟
  6. مجله اینترنتی تندرستی و طب مکمل “سلامتم “

( درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد)