طب مکمل (Alternative medicine)

نویسنده : دکترجلال میرعبداله

کلیه روشهای درمانی – بجز پزشکی رایج – که در نقاط مختلف دنیا رواج دارد و برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات استفاده میشود را ” طب مکمل ” یا ” طب جایگزین ” Alternative medicine مینامند.

” طب مکمل” از نظر سازمان بهداشت جهانی شامل حدود ۹۰ رشته میشود که برای مثال میتوان از ، “طب هومیوپاتی ”  HOMEOPATHY ، ” طب سوزنی ” ACUPANCTURE ، ” طب فشاری “ACUPRESSURE ، “طب سنتی هندوستان ( آیورودا ) ” ، ” طب سنتی ایرانی “، و… نام برد.

alternative-medicine

 

البته این دسته بندی و  نحوه نام گذاری مورد پذیرش همه فعالان عرصه درمان در سراسر دنیا نمیباشد.زیرا در این تقسیم بندی ، پزشکی رایج روش  برتر درمانی در دنیا معرفی شده است و سایر رشته ها به نوعی تکمیل کننده یا جایگزین آن شمرده شده اند.در صورتی که هر روش درمانی توانایی خاص خود را دارد و هیچکدام برتر و یا جایگزین هم نیستند.

البته این نگرش به “طب مکمل” به دور از واقعیت رایج در دنیا بوده و مردمی که اثرات درمانی این روشها در سراسر دنیا را لمس کردن اند خود را در چارچوب این تعاریف محدود نمیکنند و برای درمان مشکلات خود از این روشهای درمانی استفاده فراوانی میکنند.

از جمله وظایف سازمانهای دولتی و بین المللی که در امر بهداشت و درمان فعالیت دارند این است که اطلاع رسانی درست و آگاهی بخشی مناسبی نسبت به تمام رشته های طب مکمل برای عموم مردم ایجاد کنند تا هر فرد پس از بررسی و مشاوره گرفتن ، به فراخور نیاز ومشکلات خود از پزشکی رایج و یا رشته های طب مکمل استفاده کند . همچنین لازم است شرایط مناسب برای فعالیت و عرضه خدمات توسط پزشکان و درمانگران رشته های طب مکمل ایجاد شود.

متاسفانه در خصوص موارد فوق کوتاهی صورت گرفته و سازمانهای بهداشتی و درمانی به نوعی  پزشکی رایج را داعیه دار و قیم سلامتی همه مردم جهان میدانند وجای بسی تاسف و دریغ است که با چنین رویکردی بسیاری از توانمندی های رشته های طب مکمل ، محجور و ناشناخته باقی مانده و بیماران دردمند که میتوانستند بوسیله این رشته ها از رنج بیماری رهایی یابند، زیر فشار هزینه های پزشکی رایج کمر خم میکنند و از درمان بیماری شان محروم میشوند.

 

به علت آنکه این رویکرد در دانشکده های پزشکی نیز به دانشجویان پزشکی آموزش داده میشود؛اکثر پزشکان طب رایج اطلاعات  بسیار کمی نسبت به رشته های طب مکمل دارند  که باعث میشود گاهی با رشته های طب مکمل مخالفت کنند.البته این مسئله خوشبختانه روزبه روز در حال تحول است و اکنون فراوانند پزشکان متعهد و جستجوگر که پس از اتمام تحصیلات خود در پزشکی رایج، به تحصیل در رشته های طب مکمل میپردازند و علاوه بر پزشکی رایج ، از این رشته ها هم برای درمان بیماران خود استفاده میکنند و خود را به یک روش خاص محدود نمیکنند.

همچنین در حال حاضر اثر بخشی درمان بسیاری از بیماری ها بوسیله طب مکمل اثبات شده و دربخشهایی از کتابهای مرجع که برای آموزش پزشکان در دانشکده های پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد نیز به این موارد استناد شده است.

در هرکشوری به فراخور فرهنگ و نیازهای آن  و زمینه رشد طب مکمل ، انواع خاصی از این رشته ها بیشتر رواج داشته و مورد استفاده عموم مردم میباشد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ،

28_WHO_logo

هومیوپاتی به طور متوسط در سراسر دنیا ، بعد از پزشکی رایج ، پر استقبال ترین روش درمانی است .

 

کلیه اطلاعات علوم پایه پزشکی مانند آناتومی ، فیزیولوژی ، بافت شناسی ، میکروب شناسی ، و…  تقریبا در تمام رشته های طب مکمل مورد استفاده و استناد میباشد . آنچه که در نهایت باعث تمایز رشته های طب مکمل از طب رایج میشود ، نحوه تشخیص بیماری و روش درمان آن است.

مثلا درهومیوپاتی با روش خاصی اقدام به گرفتن شرح حال از بیمار و تشخیص بیماری میشود و سپس با بررسی و تحلیل این شرح حال ، با داروهای خاص این پزشکی ، اقدام برای درمان فرد شروع میشود.

و یا در طب سنتی ایرانی با معاینه مخصوص این رشته  ، برای تشخیص  بیماری اقدام  شده و داروهای مخصوص طب سنتی به بیمار داده خواهد شد.

در هر مرحله از درمان بوسیله انواع روشهای طب مکمل ، در صورتی که لازم باشد با پزشکان طب رایج و متخصصین مربوطه مشورت خواهد شد و از ابزار آزمایشگاهی مانند سونوگرافی ، آزمایش خون ، سی تی اسکن و… استفاده خواهد شد.

همچنین درابتدا و یا در طول درمان ، درصورتی که پزشک متوجه شود که روش درمانی طب مکمل توانایی برطرف کردن مشکل مراجعه کننده را ندارد و یا تاخیر در درمان باعث آسیب به فرد میشود ، حتما او را مطلع نموده و به پزشکان متخصص ارجاع میدهد.

برخی از روشهای طب مکمل میتوانند همزمان با پزشکی رایج و یا همزمان با رشته ای دیگر از طب مکمل استفاده شوند. برخی نیز برای درمان همزمان با سایر روشها دارای محدودیتهایی هستند.

امیدواریم با آگاهی بخشی و ارائه خدمات درمانی مناسب ،هر  بیمار به سوی روش درمانی مناسب و شفابخشی که مورد نیازش هست هدایت شود و از امکان درمان محروم نشود.

آیا میدانید طب کل نگر چیست ؟

مشاوره رایگان درمان طب مکمل در تلگرام : jalalmir@

  1. آیا میدانید طب کل نگر چیست ؟
  2. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  3. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  4. آیا درمان هومیوپاتی خرافات و بی اثر است ؟ ۱۰ باور نادرست در مورد طب هومیوپاتی !
  5. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند است؟

(لطفا” توجه داشته باشید که درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)