طب هومیوپاتی و جایگاه قانونی

نویسنده : دکترجلال میرعبداله

(توصیه میکنیم پیش از مطالعه این مقاله ، به قسمت ” طب هومیوپاتی چرا و چگونه ؟ ” مراجعه نموده و مقالاتی  که به منظور آشنایی با ” طب هومیوپاتی ” تهیه شده است را مطالعه نمایید.)-طب هومیوپاتی و جایگاه قانونی-

آیا طب هومیوپاتی در ایران غیرقانونی  است؟

همانطور که در مقاله ” تاریخچه طب هومیوپاتی در ایران  معاصر” ذکر کردیم ، پزشکی هومیوپاتی از تاریخ ۷ آبان ۱۳۷۴ در شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یک روش درمانی به تصویب رسیده است.

تایید قانونی بودن طب هومیوپاتی توسط وزارت بهداشت در سال 1374
تایید قانونی بودن طب هومیوپاتی توسط وزارت بهداشت

همچنین در سال  ۱۳۸۱  برای هماهنگی در امور مربوط به این روش درمانی و توسعه و پیشرفت هومیوپاتی  ،   ” انجمن هومیوپاتی ایران ” تشکیل شد. کلیه پزشکان عمومی و متخصص و PHD ، پس از طی دوره دو ساله آموزش طب هومیوپاتی در یکی از مراکز آموزشی معتبر داخل و یا خارج کشور ، میتوانند عضو رسمی انجمن هومیوپاتی ایران گردند .

طب هومیوپاتی و جایگاه قانونی:

همچنین هر عضو رسمی که آزمون جامع انجمن هومیوپاتی ایران RIHA   را با موفقیت پشت سر گذارد ، عضوبت وی به عضو ممتاز ارتقاء می یابد . در نتیجه مطابق نامه زیر ” دانش و بصیرت وی توسط انجمن هومیوپاتی ایران تایید میگردد و منعی برای فعالیت ایشان وجود ندارد ” . 

تایید فعالیت پزشکان عضو ممتاز انجمن هومیوپاتی ایران توسط شورای آموزش طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۷

برای مشاهده سایت انجمن هومیوپاتی  ، به لینک زیر مراجعه نمایید.

 انجمن هومیوپاتی ایران

” طب هومیوپاتی ” یکی از روشهای شناخته شده و مورد تایید مراجع قانونی ” طب مکمل ”  در ایران میباشد .

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب سنتی ومکمل ، آموزش علمی و دانشگاهی افرادی که خدمات درمانی را ارائه میدهند مورد نیاز و الزامی است و خوشبختانه وزارت محترم بهداشت نیز قدمهای مثبتی در این زمینه برداشته است . همچنین با تلاشهای انجمن علمی طب سنتی و انجمن هومیوپاتی و انجمن علمی پزشکان عمومی کشور ، در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور ( ۱۳۹۵/۱۲/۱۴)مصوب گردید از سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ دو واحد آشنایی با مبانی طب سنتی و مکمل ( شامل طب سنتی ایرانی ، هومیوپاتی ، کایروپرکتیک ، آیور ودا ، رفلکسولوژی و… ) در مقطع دکتری عمومی ( پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ) و کارشناسی رشته های مامایی ، پرستاری ، تغذیه ، فیزیوتراپی به صورت اجباری و در مقطع پیوسته و ناپیوسته سایر رشته علوم پزشکی به صورت اختیاری ارائه گردد. امید است در آینده آموزش کلیه رشته های طب مکمل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور فراگیر شده تا مردم بتوانند برای درمان بیماری های خود از این خدمات نیز بهره مند گردند .

طب هومیوپاتی و جایگاه قانونی

در سالهای اخیر چندین شرکت اقدام به تولید و واردات برخی داروهای هومیوپاتی نموده اند که به علت برخی قوانین دست و پاگیر و عدم حمایت از این اقدام ، نتوانسته اند حضور چشمگیری داشته باشند.همچنین چندین پزشک داروساز در تهران توانسته اند پس از گذراندن دوره آموزش “طب هومیوپاتی ” مجوز عرضه و تولید فرآورده های “طب هومیوپاتی” را از ” سازمان غذا و دارو ” ی وزارت بهداشت دریافت نمایند .

مطبها و کلینیکهای زیادی در تهران و سایر مراکز استان و شهرستانها از” طب هومیوپاتی ” بهره میبرند که  میتوانید برای مشاهده نام پزشکان هومیوپات عضو ” انجمن هومیوپاتی ایران ” و نشانی کلینیک ها و مطبهای اعضا انجمن   ، ”  اینجا ” کلیک کنید.

در سطح جهانی نیز هومیوپاتی دارای جایگاه ویژه ای است.طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) ، طب هومیوپاتی بعد از پزشکی رایج ، بیشترین مراجعه کننده را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است .

طب هومیوپاتی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و این سازمان تاکید و نظارت ویژه ای به تولید و کیفیت داروهای هومیوپاتی دارد و پروتوکل ویژه ای برای این منظور تدوین کرده است . 

در قرن نوزدهم ، پس از آنکه ” طب هومیوپاتی ” در آلمان و سپس فرانسه و انگلستان رواج پیدا کرد ، توسط پزشکان هومیوپات به قاره آمریکا راه پیدا کرد و مورد استقبال پزشکان و مردم قرار گرفت .

این استقبال و استفاده از هومیوپاتی به حدی بود که در سال ۱۸۴۴ انستیتو هومیوپاتی آمریکا که اولین انجمن ملی پزشکان آمریکا به شمار می آید بنیان نهاده شد. از سال ۱۹۰۰ ، بیش از صد بیمارستان هومیوپاتی ، ۲۲ دانشکده طب هومیوپاتی و بیش از ۱۰۰۰ داروخانه هومیوپاتی در ایالات متحده وجود داشت و پزشکی هومیوپاتی پیش از پزشکی رایج که مبتنی بر استفاده از داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک و … میباشد در اروپا و آمریکا رواج داشته است.( توجه داشته باشید که دارویی مانند  پنی سیلین در سال ۱۹۲۸ توسط الکساندر فلمینگ کشف شد و استفاده از آن از سال ۱۹۴۲ رواج پیدا کرد.)

داروهای طب هومیوپاتی از سال ۱۹۳۸ در سازمان غذا وداروی آمریکا – FDA – به عنوان دارو  و نه مکمل غذایی یا ویتامین ، به ثبت رسیده است.

طب هومیوپاتی در FDA یک دپارتمان جداگانه جهت تحقیق و توسعه داروهای هومیوپاتی و فارماکوپه مخصوص خود  (HPUS)

(HOMEOPATHIC PHARMACOPIE OF UNITED STATES) را داراست.

بیمه دولتی بسیاری از کشورها مانند انگلیس ، سوییس ، فرانسه ، کانادا و… هزینه درمان به روش هومیوپاتی را پرداخت مینمایند.

در کشور انگلستان کلینیک و بیمارستان هومیوپاتی نیز دایر میباشد و خانوداه سلطنتی انگلیس از ” طب هومیوپاتی ” برای درمان بیماریهای خود استفاده میکنند و جزء حامیان هومیوپاتی در جهان و از هیئت امنای بیمارستان سلطنتی هومیوپاتی لندن میباشند.

در کشور فرانسه بسیاری از پزشکان برای درمان بیماریهای مراجعه کنندگان خود از این روش بهره میگیرند و مانند اکثر کشورهای اروپایی ، داروهای طب هومیوپاتی در داروخانه های فرانسه در کنار سایر داروها عرضه میشود.برای نمونه داروی Oscillococcinum که در سالهای اخیر پرفروش ترین داروی آنفلوآنزا در فرانسه بوده است ، یک فرآورده دارویی هومیوپاتی بوده و توسط شرکت بزرگ داروسازی BOIRON در فرانسه تولید میشود.

هومیوپاتی تقریبا در اکثر ممالک گسترش پیداکرده و مردم و پزشکان از آن بهره میبرند.

مثلا” مهمترین کشور در عرصه طب هومیوپاتی در قاره آسیا کشور هند میباشد که دارای کالج و دانشکده های متعدد و داروخانه ها و بیمارستانهای هومیوپاتی میباشد.

در کشورهای چین ، ژاپن ،هند، مالزی ، اندونزی ، استرالیا ، پاکستان ، بنگلادش ، و… نیز هومیوپاتی گسترش مناسبی دارد و با رشد چشمگیری که هومیوپاتی در سالهای اخیر در ایران داشته است .; حتی کارخانه های متعدد داروسازی هومیوپاتی در پاکستان وجود دارد .  متاسفانه ما در این زمینه حتی از کشورهایی مانند بنگلادش و پاکستان نیز فاصله زیادی داریم.

هومیوپاتی در کشور روسیه و بلوک شرق نیز قانونی بوده و در کلینیکهای هومیوپاتی برای درمان بیماران اقدام میشود و داروهای این رشته در داروخانه های روسیه به فراوانی یافت میگردد.

در کانادا ، آمریکا و تقریبا تمامی کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی نیز کاملا شناخته شده بوده و از آن به صورت قانونی و بر اساس دستورالعملهای مصوب کشور خود از ” طب هومیوپاتی ” بهره میبرند.

” طب هومیوپاتی ” در آفریقا نیز گسترش پیدا کرده و به علت آنکه هزینه درمانی با این روش به مراتب کمتر و همچنین اثرگذاری آن خصوصا” در مورد بیمارهای عفونی همه گیر به مراتب بیشتر است ، در کشورهای آفریقایی که درگیر جنگ و خشکسالی و قحطی هستند ، بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

—————————————————————————————————————————————————————————————–

هر از چندگاهی مطالب غیرعلمی و غیر واقعی در فضای مجازی و یا از طریق رسانه ها مبنی بر غیر قانونی بودن و یا نامعتبر بودن ” طب هومیوپاتی ”  و یا ” مضر بودن ” آن منتشر میگردد که همگی دارای بنیان علمی بسیار ضعیف و غیرواقعی بوده و  برای مغشوش کردن و تحت تاثیر قرار دادن مردم عادی  که از این روش بهره میبرند و از جزییات قانونی و علمی این روش اطلاعات دقیقی ندارند هدف گذاری شده است.

به همین دلیل یکی ازمهمترین  اهداف راه اندازی این سایت ، شفاف سازی و ارائه اطلاعات دقیق و علمی و قانونمند  درباره ” طب هومیوپاتی ” به زبان ساده و قابل فهم برای عموم مردم می باشد.از شما نیز درخواست میکنیم در صورتی که پرسش و یا ابهامی در مورد ” طب هومیوپاتی ” در ذهن شما نقش بسته است ، آن را با ما در قسمت ” پرسشها و بیان دیدگاه ” در میان بگذارید تا پاسخ جامع و شفافی به شما ارائه نماییم.

همچنین میتونید با مراجعه به لینکهای زیر به اطلاعات مناسبی در خصوص مطالعات جامعی که در خصوص ” طب هومیوپاتی ” انجام شده است دست یابید.

کارایی داروهای هومیوپاتی

ده نکته مهم درباره داروهای هومیوپاتی

  1. مجله اینترنتی تندرستی و طب مکمل “سلامتم ” 
  2. قوانین حمایتی جدید دولت ترکیه در مورد طب هومیوپاتی
  3. آیا درمان هومیوپاتی بی اثر است ؟۱۰ باور نادرست در مورد طب هومیوپاتی!
  4. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  5. چقدر مردم ایتالیا از طب هومیوپاتی استفاده میکنند ؟ 
پرسش های خود را اینجا مطرح کنید

(درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی ، آیورودا ، کایروپرکتیک و … تفاوت عمیق دارد .)