ایمنی مهره های گردن در تصادف رانندگی

نویسنده : دکتر جلال میرعبداله
این مطلب را برای هرکسی که سلامتی اش برای شما اهمیت دارد ارسال کنید.

خودروسازی پیشرفته

اگر به حدود دو دهه قبل بازگردید احتمالا به خاطر میاورید که صندلی اکثر خودروها چیزی به نام پشت سری نداشت و این وسیله تنها در صندلی جلوی برخی خودرو های لوکس مشاهده میشد.به همین خاطر هنوز نیز عده ای تصور میکنند پشت سری صندلی یک آپشن لوکس بوده که کم کم به خودرو های عادی نیز سرایت پیدا کرده و برای استراحت سر و گردن در نظر گرفته شده است . اما واقعیت این است که چنین وسیله ای جزء تجهیزات ایمنی خودرو بوده و اصلا جنبه لوکس ندارد. هنگام تصادفات رانندگی که خودرو از جلو یا عقب با وسیله و یا مانعی برخورد میکند دچار یک حرکت خطرناک شده که به آن آسیب شلاقی یا whiplash injury گفته میشود . علت آن این است که هنگامی که خودرو سرعتش به طور ناگهانی تغییر میکند، مثلا با سرعت به مانع یا خودرویی برخورد میکند و فورا سرعتش کاسته میشود و یا خودرویی دیگر از پشت به آن اثابت کرده و سرعت افزایش پیدا میکند و یا وضعیت خودرو از حالت سکون به حرکت تبدیل میشود ، یک حرکت رفت و برگشتی شدید در گردن ایجاد میشود که در تصادفات شدید میتواند باعث در رفتگی و حتی شکستگی مهره گردن شده و یا حتی به قطع نخاع و یا مرگ نیز منجر شود. اما در اکثر تصادفات باعث لغزندگی و آسیبهای نامحسوس مهره های گردن شده و فرد تا ماه ها و حتی سالها بعد از تصادف از درد گردن و یا سردرد و درد شانه رنج میبرد. حتی این حرکت ناگهانی باعث به اصطلاح کوفتگی بافت مغز و حتی خونریزی داخل جمجمه میگردد . سه وسیله در خودرو ها طراحی شده که مانع این حرکت شدید سر و گردن شود. ساده ترین آن پشت سری ها هستند . کمربند ایمنی و کیسه هوا هم به این کار کمک میکنند. عموم افراد از اهمیت کمربند ایمنی آگاه هستند اما اکثرا به پشت سری ها توجه نمیکنند و گاه دیده شده که آنها را از صندلی جدا میکنند! در پایان نکته مهمی را یادآوری میکنیم و آن تنظیم ارتفاع پشت سری ها برای هر فرد به صورت شخصی است . یعنی هر سرنشین باید ارتفاع پشت سری خود را به گونی ای تنظیم کند تا هنگامی که سرش را به پشت سری تکیه میدهد،سرش تقریبا صاف و در راستای ستون مهره قرار داشته و به پشت و جلو خم نشده باشد تا بتواند به خوبی از حرکت شلاقی سر و گردن جلو گیری نماید .

Johnson-Controls_riACT-vs-non-riACTعکس بالایی نشان میدهد که چطور یک پشت سری استاندارد و با ارتفاع مناسب مانع ایجاد جراحت شلاقی whiplash injury میگردد

Whiplash

کوفتگی بافت مغز و آسیب و خونریزی داخل جمجمه بر اثر جراحت شلاقی whiplash injury

whiplash1

آسیب شلاقی whiplash injury – سرنشینان خودرویی عقبی و خودروی جلویی هر دو در معرض این آسیب هستند.

whiplash-injury

آسیب مهره های گردن و دیسک و لیگامانهای مهره ها بر اثر تصادف رانندگی و ایجاد whiplash injury

collision-combo

در صورتی که ارتفاع پشت سری صندلی تنظیم نباشد بازهم جراحت شلاقی whiplash injury اتفاق خواهد افتاد

Whiplash-Pre-post-accident

آسیب و جابه جایی مهره گردن بعد از تصادف رانندگی و ایجاد جراحت شلاقی whiplash injury در این عکس مشهود است.

مشاوره رایگان در مورد آسیب گردن در تلگرام:jalalmir@

  1. درد سیاتیک و درمان آن بوسیله طب هومیوپاتی 
  2. درد سیاتیک و پارگی دیسک مهره ها را بیشتر بشناسیم
  3. غم باد و درمان آن بوسیله طب هومیوپاتی 
  4. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  5. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  6. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند است؟
  7. آیا درمان هومیوپاتی خرافات و بی اثر است؟۱۰ باور نادرست در مورد طب هومیوپاتی!
  8. تاریخچه طب هومیوپاتی در ایران معاصر 

(لطفا” توجه داشته باشید که درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)