طب هومیوپاتی و قانون مشابهت

نویسنده:دکترجلال میرعبداله

(توصیه میکنم برای درک بهتر مفاهیم ، ابتدا ”  قسمت اول : زندگی نامه بنیانگذار هومیوپاتی ، دکتر هانه من (Dr . HAHNEMANN) ” را مطالعه نمایید . سپس به مطالعه این نوشتار بپردازید)

همانطور که در قسمت اول گفته شد، دکتر ” هانه من ” طبابت زمانه خودش را به خاطر عوارض شدیدی که در بیماران ایجاد میکرد رها کرد .

او به دلیل آنکه به چندین زبان زنده دنیا تسلط کامل داشت،همچنین مطالعات و تجربیات خوبی در شیمی ، داروسازی ، زیست شناسی و سایر علوم داشت . ، برای گذران زندگی به ترجمه کتاب روی آورد.ترجمه کتابهای گوناگون و با موضوعات مختلف از سراسر دنیا بنیه علمی او را قوی تر میکرد.

او به ترجمه ادامه داد تا اینکه درسال ۱۷۹۰  در میان جملات یک کتاب داروشناسی به نام

A Treatise on Materia Medica’  نوشته  دکتر کولن (Dr William Cullen)  به جمله ای ساده و عجیبی برخورد کرد .  که برای ذهن پرسشگر و خلاق او سرچشمه یک کشف بزرگ و گشایشی برای پایه ریزی یک روش درمانی جدید بود.

پزشکان آن دوران  به واسطه استفاده بومیان آمریکای جنوبی از پوست درخت گنه گنه برای درمان مالاریا، به خواص درمانگری این ماده پی برده بودند.

184D-Image Cinchona Bark Quechua Indians

در فصلی از این کتاب دکتر کولن اشاره کرده بود که پوست درخت گنه گنه ( Cinchona officinalis ) به خاطر آنکه بسیار مزه تلخ و زننده ای دارد ،میتواند مالاریا را درمان کند.

 

144930-050-25CAA397

ساموئل به سادگی از کنار این جمله رد نشد زیرا میدانست مواد بسیاری وجود دارند که تلخ هستند اما مالاریا  را درمان نمیکنند.

او مقداری از پوست درخت را آسیاب کرد و مزه تلخ آن را چشید.

واقعا تلخ بود!!!

اما به طور ناخودآگاه و یا شاید هم آگاهانه ،خوردن مقدار کمی از پوست گنه گنه  را برای روزهای متوالی تکرار کرد…  .

پس از گذشت حدود یک ماه  متوجه شد مدتی است که دچار یکسری عوارض و مشکلات شده است که شبیه عوارض بیماری مالاریا است …

“دکتر هانه من”  دچار عوارض شبیه مالاریا شده  بود ، در حالی که مبتلا به مالاریا نبود!

وی به خاطر دچارشدن به این مسائل مصرف پوست گنه گنه را قطع کرد و با شگفتی مشاهده کرد که آن مالاریای مصنوعی هم به تدریج متوقف گردید.این اتفاق عجیب او را تحریک کرد که مجدد این آزمایش را تکرار کند…

او چندین بار این کار را تکرار کرد و هربار غرق در حیرت مشاهده میکرد که”  مصرف گنه گنه باعث علائم شبیه مالاریا میشود .  از آن عجیب تر این بود که  همین ماده باعث درمان عوارض مالاریا میشده است .

میگویند تفاوت کاشفان و دانشمندان بزرگ با مردم عادی هوش خارق العاده  شان نیست بلکه پیگیری پرسشهایی است که دیگران حتی زحمت طرح کردن آن را هم به خود نمیدهند.

“هانه من” با خود اندیشید :” یک ماده در انسان سالم باعث بیماری شبیه مالاریا شده است و در فرد مبتلا به  مالاریا باعث درمان عوارض آن میشود!

اما چطور چنین چیزی ممکن است؟”

مگر میشود ماده ای که باعث بیماری میشود ، بیماری مشابهش  را درمان کند؟؟؟

“هانه من “میدانست که این موضوع عجیبی است ، اما به خاطر مطالعات گسترده ای که در کتابهای طب باستان داشت ، نشانه های درمان از طریق مشابهت را یافته بود.(برای آگاهی از تاریخچه درمان بوسیله هومیوپاتی و ریشه های آن در طب باستان اینجا کلیک کنید )

در نتیجه برای آنکه تصادفی بودن این رخداد را برطرف سازد  آزمایشهایی را طراحی کرد تا عوارض مصرف مواد مختلف  روی انسانهای سالم (مانند عوارضی که” گنه گنه”  ایجاد میکرد ) را  پیدا کند وثبت نماید.

هانه مان از ۱۷۹۰ تا سال ۱۷۹۶ سعی کرد بیماران را به این روش درمان کند و نتایج مطلوبی کسب کرد. مثلا وقتی متوجه شد عوارض مسمومیت با گیاه ” تاج ریزی مرگ آور” یا همان ” تاج ریزی سیاه ”

شبیه علائم بیماری مخملک است ، از این گیاه برای درمان موفق مخملک استفاده کرد.

در سال ۱۷۹۶ با انتشار مقاله ای جامعه پزشکی را از کشف این روش درمانی جدید مطلع ساخت و پزشکی هومیوپاتی از اینجا متولد گردید.

سال ۱۷۹۶ یک مقطع ویژه و تاریخی برای دانش پزشکی بشر است . در این سال دکتر ویلیام کولن که کتابش باعث شکوفایی ذهن دکتر هانه من شد از دنیا رفت . همچنین در همین سال دکتر ادوارد جنر Edward Jenner برای اولین بار واکسناسیون آبله را انجام داد و برگ تازه ای به دفتر تاریخ پزشکی جهان اضافه شد . گویی اتفاقات و آدم ها از پی هم آمدند تا تحقیقات و تلاشهای نسل های قبل را کامل کنند و به بلوغ برسانند .

دکتر هانه من بعد از سالها آزمایش و مطالعات گسترده ، سرانجام در سال ۱۸۱۰ کتاب “ارگانون ” یا “ارغنون پزشکی ” را منتشر کرد که مهمترین کتاب پزشکی هومیوپاتی از ابتدا تا کنون بوده است . او خود را همیشه متعهد به پیشرفت و پژوهش میدانست و تا پایان عمرش ، شش بار این کتاب را ویرایش و تکمیل نمود و به جامعه پزشکی تقدیم نمود.

در این کتاب  اصل “مشابهت” و همچنین اصل ” رقیق سازی دارو ”  شرح داده است.

اصل ” مشابهت ” که مهمترین وپایه ای ترین موضوع درمان به روش هومیوپاتی است ابراز میدارد که :

” اگر افراد سالم ماده یا داروی ” الف ”  را به میزان نسبتا”  فراوان و پیوسته مصرف کنند دچار یکسری عوارض و ناراحتی های مشخصی میشوند ، حال اگر فردی دچار بیماری شود و عوارض آن ” شبیه ” عوارض ناشی از مصرف پیوسته ماده “الف ” باشد ، میتوان از ماده ” الف ” برای درمان بیماری این فرد استفاده کرد “.

به خاطر همین به آن اصل ” مشابهت ” میگویند.

(برای آگاهی بیشتر و شفافتر شدن ” قانون مشابهت ”  اینجا کلیک کنید)

 

سپس دکتر هانه من  برای ساخت و تجویز دارو و درمان با ماده مورد نظراز اصل ” رقیق سازی دارو ” استفاده میکند و بیان میدارد که :

“برای اثر بخشی بیشتر و درمان ملایمتر لازم است تا ماده دارویی را با روش و نسبت خاصی رقیق کرد و سپس به بیمار داد “

برای ادامه مقاله به قسمت سوم : طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند؟  مراجعه نمایید.

(برای آگاهی بیشتر در مورد داروهای طب هومیوپاتی میتوانید به داروسازی طب هومیوپاتی ( فرآیند ” اثبات اثر دارو “یا“ proving “) و سپس به داروهای هومیوپاتی ، چگونه ساخته میشوند؟ مراجعه نمایید)

مشاوره رایگان درمورد هومیوپاتی در تلگرام : jalalmir@

  1. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  2. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  3. آیا درمان هومیوپاتی  بی اثر است ؟ ۱۰ باور نادرست در مورد طب هومیوپاتی !
  4. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند است؟

( درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت دارد و نباید با یکدیگر اشتباه شوند.)