عوارض جانبی داروهای طب هومیوپاتی

نویسنده : دکتر جلال میرعبداله

یکی از پرسشهای رایج افرادی که برای درمان بوسیله طب هومیوپاتی مراجعه میکنند این است که داروهای این روش ، عوارض جانبی دارند یا خیر؟

اگر بخواهیم به زبان علم داروسازی و ایمنی شناسی به این موضوع بپردازیم بسیار طولانی و تخصصی خواهد شد، پس به توضیح کوتاهی که برای همه افراد جالب و شفاف باشد ،کفایت میکنیم.

توزیع دارو در بدن و عوارض جانبی

👈ابتدا لازم است بدانیم که اگر یک داروی غیر موضعی را مصرف میکنیم ( مثلا قرص یا شربت یا آمپول و…) در اکثر قسمتهای بدن توزیع میشود و اینطور نیست که مثلا وقتی یک دارو برای سینوزیت مصرف میشود، فقط روی سینوس اثر بگذارد ، بلکه به سایر قسمتهای بدن هم منتشر میشود( البته گاه استثنا هایی هم وجود دارند که فعلا آنها را در نظر نمیگیریم)

side-effects homeopathy عوارض جانبی داروی هومیوپاتی
side-effects homeopathy عوارض جانبی داروی هومیوپاتی

این اثرات ممکن است منحصر به یک یا چند عضو خاص باشد ( مثلا سردرد ایجاد کند و یا باعث درد معده یا یبوست و یا اسهال شود )  و یا ممکن است اثرات بلند مدت و یا عمومی در بدن ایجاد کند . ( مثلا باعث افسردگی یا اضطراب و یا کهیر و آلرژی گردد و یا باعث چاقی – اضافه وزن – و یا لاغری – کاهش وزن – شود .

حال اگر برای درمان یک بیماری قدیمی و پایدار که علائم گوناگونی هم دارد ، چندین داروی مختلف که هر کدامشان برای کنترل و یا تسکین یکی از علائم و یا دردهای بیمار تجویز شود و به مدت طولانی مصرف شود ، به این دلیل که دارو در سایر قسمتهای بدن هم توزیع میشود و اثر میگذارد ، علامتها و مشکلاتی را در اعضای و جوارحی که درگیر آن بیماری نبوده اند ایجاد میکند که در اکثر مواقع به شکل ساده آن را ” عوارض جانبی دارو ” می نامند.

( البته تاکید میکنیم که به خاطر دوری از بحثهای تخصصی ، از بیان انواع عوارض جانبی و توضیحات تخصصی آن خودداری کرده ایم )

طب هومیوپاتی و عوارض جانبی

اگر تلاش کنیم برای علائم و نشانه های گوناگون یک بیماری گسترده و ماندگار ، تنها یک دارو تجویز کنیم که بتواند ریشه درخت بیماری را مورد هدف قرار دهد و روی همه یا اکثر علائم بیماری ، اثر گذار باشد و کلیت بدن فرد بیمار را مورد هدف قرار دهد ، در نتیجه عوارض جانبی دارویی به حداقل ممکن میرسد.

👈 در طب هومیوپاتی که یک “طب کل نگر ” یا Holistic medicine است ، تلاش میشود یک دارو برای اکثرا علائم و مشکلات یک بیماری تجویز شود و به این ترتیب عوارض جانبی دارو به حداقل ممکن میرسد.

همچنین گاهی با بهنر شدن و درمان یک بیماری ، بیماری دیگری که در بدن نهفته بوده و سیستم ایمنی نمی توانسته به درمان آن بپردازد ، کم کم نمود پیدا میکند و سیستم ایمنی سعی میکند با ایجاد واکنشهایی به آن بیماری فائق آید که گاهی به غلط تصور میشود بروز این بیماری ها و یا بروز و درمان خود به خودی بیماری های سرکوب شده در بدن ” عوارض دارو ” است . در حالی که این از محاسن درمان درست و اصولی بوده و از مزایای طب هومیوپاتی میباشد .

گاهی نیز این واکنشها را به غلط ” برون ریزی ” نامیده اند .

 

نکته مهم :

با توجه به تعاریف بالا ، تقریبا هیچ روش درمانی یا دارویی در دنیا وجود ندارد که ادعا نماید که هیچ عارضه جانبی ندارد . هر روش درمانی اثراتی روی بدن خواهد گذاشت و تلاش همه روشهای درمانی در این است که بیشتر اثر درمانی و کمترین اثر جانبی و آزار دهنده را برای بیمار ایجاد نماید .

طب هومیوپاتی از جمله روشهای درمانی است که به خاطر دیدگاه “ کل نگری ” یا Holistic medicine ، امکان فراهم کردن کمترین عوارض جانبی و بیشترین اثر درمانی را داراست و در عمل هم بیمارانی که با طب هومیوپاتی درمان شده اند ، این موضوع را تجربه نموده اند .

بارداری :

طب هومیوپاتی داروهای بسیار مناسبی برای درمان ناباروری و درمان مشکلات دوران بارداری مانند ویار و افسردگی و… دارد . همچنین در صورتی که خانم باردار دچار مشکلات زایمان مانند : نچرخیدن سر جنین ، خونریزی و لک بینی ، تهدید به سقط و… باشد ، میتواند تحت نظر پزشک خود  از داروهای طب هومیوپاتی استفاده نماید .

همه روشهای درمانی محدودیتهایی در دوران بارداری دارند . طب هومیوپاتی نیز از این قاعده مستثنی نیست .

تعداد اندکی از داروهای این روش درمانی ، در دوران بارداری منع مصرف دارند . در صورتی که باردار هستید و یا تمایل به بارداری دارید ، پزشک خود را در جریان قرار دهید .

شیردهی :

در مشکلات دوران شیردهی ، مانند ترک نوک سینه ، کاهش و یا کم بودن حجم شیر ، درد سینه ها ، تورم پستان ، بیزاری شیرخوار از شیر مادر ، ریفلاکس شیر ، کولیک و دل درد و قولنج شیرخواران و… داروهای بسیار سودمندی در طب هومیوپاتی وجود دارد که در صورت نیاز و با تشخیص پزشک ، میتوانید از آن بهره مند شوید .

البته همه روشهای درمانی محدودیتهایی در دوران شیردهی دارند . این موضوع در طب هومیوپاتی محدود به چند داروی خاص بوده و قریب به اتفاق داروها ( در صورت تجویز توسط پزشک هومیوپاتی )  کاملا ایمن و بی خطر می باشند .

  • برای آشنایی با درمانهای مربوط به مشکلات دوران شیرخواری اینجا کلیک کنید .

مشاوره رایگان توسط تلگرام : jalalmir@

  1. برای آشنایی با مفهوم “طب کل نگر”  اینجا کلیک کنید .
  2. گزارش درمان موفق کیست تخمدان بوسیله داروی طب هومیوپاتی
  3. برای آشنایی با دانش داروسازی طب هومیوپاتی اینجا کلیک کنید .
  4. برای آنکه بدانید داروهای هومیوپاتی چطور بیماری را درمان میکنند اینجا کلیک کنید .
  5. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  6. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  7. آیا طب هومیوپاتی در ایران یک روش درمانی قانونمند  است؟

( درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)