درد سیاتیک دیسک کمر و طب هومیوپاتی

نویسنده: دکترجلال میرعبداله

درد سیاتیک دیسک کمر طب هومیوپاتی

در قسمت اول مقاله ( درد سیاتیک و پارگی دیسک مهره ها ) در مورد ساختار ستون مهره ها و دیسک بین مهره ای مطالبی به زبان ساده نقل شد.

در قسمت دوم تمرکز ما روی موضوع درمان دردهای سیاتیک ( سیاتالژی و رادیکولوپتی ها  SCIATALGIA & RADICULOPATHY ) میباشد.

یادآوری میگردد که درد سیاتیک به خاطر بروز هر گونه فشار یا آسیب به ریشه های عصب سیاتیک در ناحیه کمر ایجاد میشود . ولی محل احساس درد در کمر نخواهد بود و عمدتا در اندام تحتانی ( لگن به پایین ) متمرکز میشود. این آسیب باعث درد ، مور مور شدن ، احساس یخ کردن یا داغ شدن و سوزش ، احساس انقباض و گرفتگی عضلات و … در اندام تحتانی میشود. در صورت شدید بودن این اتفاق ، اعصاب حرکتی نیز آسیب دیده و بیمار دچار ضعف عضلات اندام مربوطه و حتی فلج نسبی یا کامل خواهد شد .

sciatalgia . disc herniation :

پزشکان با تجربه با یک معاینه ساده و بدون نیاز به اقدامات پاراکلینیکی ( مانند عکس برداری ساده و MRI  ) علت این دردها که همانا فشار روی ریشه های عب سیاتیک است را متوجه خواهند شد.

عمدتا التهاب و بیرون زدگی دیسکهای مهره ای همراه تنگی کانال نخاع هم میباشد و درد در ناحیه کمر نیز احساس میشود.

بیرون زدگی و آسیب دیسک ، دارای درجه بندی ویژه ای بوده که در عکس های زیر آن را مشاهده مینمایید.

 

 

 

 

در صورتی که بیرون زدگی و تخریب دیسک مهره ها ، درجه   ۳ و ۴   نباشد  ( extrusion . sequestration ) و پوسته بیرونی دیسک پاره نشده باشد ، بوسیله درمان دارویی و استراحت قابل درمان خواهد بود . این موضوع  ارتباط مستقیمی با سن و سایر بیماری های فرد و توانایی جسمی او و سلامت سایر قسمتهای ستون مهره ها دارد.

افراد جوان که شدت آسیب کمتری دارند بهتر درمان میشوند.

درد سیاتیک دیسک کمر طب هومیوپاتی

در طب هومیوپاتی درمان های دارویی متعددی برای این مشکل وجود دارد. در کنار این موضوع ، اصل سبک زندگی LIFE STYLE   ، ورزشهای مخصوص و رعایت رژیم غذایی و پرهیز از انجام فعالیتهای جسمی مضر نیز در بهبودی هر چه سریعتر بیمار نقش دارد.

در مواردی که دیسک به طور کامل پاره شده باشد و یا آسیب وارد شده موجب ضعف عضلانی و یا فلج نسبی اندام شده باشد ، بیمار برای انجام جراحی به متخصص جراحی مغز و اعصاب ارجاع میشود . البته پیش و پس از انجام جراحی نیز میتوان از داروهای طب هومیوپاتی برای بهبودی سریعتر و کاهش عوارض جراحی بهره برد.

موارد متعددی از بیمارانی که سالها با مشکل درد کمر و سیاتیک مواجه بودند توسط درمان دارویی طب هومیوپاتی مداوا شده اند.

داروهایی که برای درمان این مشکل استفاده میشود ، عمدتا از عناصر معدنی و یا گیاهان تهیه میشود و با استفاده از روش داروسازی مخصوص طب هومیوپاتی فرآوری میگردد .

 

برای مثال:

اگر فردی دچار درد سیاتیک سمت راست بوده و ابتدای حرکت درد داشته باشد ولی به مرور با تداوم حرکت ، درد نیز کمتر شود ، داروی  ” گیاه پنجه گرگ ” برای وی موثر خواهد بود .

اگر فرد دچار درد سیاتیک سمت چپ بوده و درد با هوای سرد تشدید شده و با گرم کردن بهتر شود ، خشکی صبحگاهی نیز وجود داشته باشد و… از داروی ”  گیاه پیچک سمی ” استفاده میشود .

اگر بیمار گرمایی بوده و از درد سیاتیک سمت راست رنج ببرد و درد او با خنک کردن پا و کمر بهتر شده و با  قدم زدن در هوای آزاد بهتر شود از ” گیاه گل باد ” بهره درمانی خواهد برد.

 

اگر بیمار چاق و سرمایی بوده و عرق شبانه داشته و از درد کمر و سیاتیک هردو طرف رنج ببرد و خشکی صبحگاهی نیز او را آزار دهد و آرتروز مهره های کمر و زانو نیز او را آزار میدهد ، دارویی که از پوسته داخلی صدف دریایی تهیه میشود او را درمان خواهد کرد .

اگر بیمار خانمی باشد که بعد از فوت والدین دچار کمر درد و درد سیاتیک چپ شده و اخیرا دچار زخم اثنی عشر نیز شده است و تمایل زیادی هم به نمک و چیزهای شور دارد و هنگام خوابیدن باید روی تشک سفت بخوابد و هنگام نشستن نیز باید بالشی سفت در ناحیه کمر قرار دهید ، با دارویی که از ” کلرید سدیم ” تهیه میشود به خوبی درمان خواهد شد .

مشاهده مینمایید که طب هومیوپاتی برای انواع به خصوص و منحصر به فرد دردهای سیاتیک درمانهای ویژه ای دارد که انتخاب هر دارو دقیقا منطبق با واکنشهای دفاعی بدن فرد بیمار و برای تقویت همین واکنشها انتخاب میگردد . ( برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اثرگذاری داروهای طب هومیوپاتی اینجا کلیک کنید .)

پرسشهای خود را در مورد درد سیاتیک و دیسک کمر در انتهای همین صفحه مطرح کنید
  1. برای آشنایی با مفهوم “طب کل نگر”  اینجا کلیک کنید .
  2. برای آشنایی با دانش داروسازی طب هومیوپاتی اینجا کلیک کنید .
  3. برای آنکه بدانید داروهای هومیوپاتی چطور بیماری را درمان میکنند اینجا کلیک کنید .
  4. مجله تندرستی و طب مکمل سلامتم 
  5. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟

( درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد.)