آیا بمبهای سمی نورانی که در همه منازل یافت میشود را میشناسید؟

نویسنده : دکتر جلال میرعبداله

لامپ کم مصرف

به دنبال مصرف روز افزون برق در کشور و به صرفه نبودن مصرف انرژی در لامپ های رشته ای ، از حدود ۱۵ سال قبل تبلیغات وسیعی برای استفاده از لامپهای کم مصرف آغاز شد. این لامپها به نوعی همان لامپهای مهتابی یا فلورسنت بودند که کوچکتر و دچار تغییراتی شده بودند . حتی دولت برای این لامپها یارانه در نظر گرفت.حال بعد از تولید و استفاده و از بین رفتن تعداد غیرقابل تصوری لامپ ، حقایقی تلخ منتشر میشود که باید از همان ابتدا به این موضوع توجه میشد و پیش از استفاده از لامپها ، آموزشهای لازم داده میشد و اینهمه تبلیغات وسیع برایش انجام نمیشد.جای تاسف است که اکنون نیز همان ماجرا در حال تکرار است و لامپ های ال ای دی یکه تاز بازار شده اند و تنها موضوعی که به آن توجه میشود مصرف کمتر انرژی این لامپهاست و به مضرات احتمالی آن و آموزش های پیش از استفاده از این لامپها اهمیتی داده نمیشود.

 مضرات لامپهای کم مصرف و لامپهای مهتابی چیست ؟

 

لامپ کم مصرف ، بمب نورانی . دکتر جلال میرعبداله طب هومیوپاتی
لامپ کم مصرف ، بمب نورانی . دکتر جلال میرعبداله طب هومیوپاتی

۱-گازی که داخل این لامپها قرار دارد دارای جیوه بوده ، بی بو و بی رنگ و بسیار سمی و مخرب است . بخار جیوه از طریق ریه جذب میشود و برای سلامتی همه انسانها و علی الخصوص برای خانمهای باردار و جنین بسیار خطرناک است .
۲-پیش از واردات و تولید این لامپ باید فکری برای معدوم کردن درست این لامپها میشد که هنوز هم چنین راهکاری وجود ندارد. در صورت شکسته شدن این لامپها باید فورا” اتاق را ترک کرد و تا چند روز وارد آن نشد . باید فردی که لامپ شکسته شده را جمع میکند از دستکش و ماسک مخصوص استفاده کند.

۳- در صورتی که این لامپ ها بسوزند ، در گروه زباله های خطرناک باید قرار داده شوند و با احتیاط فراوان به مراکز ویژه معدوم کردن چنین محصولاتی انتقال داده شوند . اما متاسفانه در سطل زباله رها میشوند و شکسته میشوند . البته چنین مراکزی نیز در کشور ما وجود خارجی ندارد . در انگلستان محدودیت قانونی برای استفاده از این لامپها در مکانهای خاص وضع شده است . حتی در برخی کشورها برای رها کردن این لامپها داخل زباله های عادی جریمه در نظر گرفته شده است . برای استفاده از این لامپها قوانین و پروتوکل های ویژه ای وجود دارد و آموزش های پیش از استفاده ارائه میشود که متاسفانه چنین چیزی در کشور ما هنوز انجام نشده است .

۴-داخل این لامپها اشعه فرا بنفش یا همان UV تولید میشود . این اشعه پس از برخورد به جدار سفید رنگی که سطح داخلی شیشه لامپ را پوشانده فیلتر شده و نور سفید و یا زرد و… تولید میکند . در صورتی که این پوشش از ابتدا دارای نقص باشد و یا بعدا دچار ریختگی و نقص شود ، در تمام مدتی که استفاده کنندگان زیر نور این لامپها هستند در معرض اشعه بسیار مضر فرابنفش UV قرار میگیرند . برخی از لامپهای موجود در بازار کشور غیر استانداردو قاچاق بوده و بدون رعایت اصول ایمنی تولید شده اند . این اشعه با ایجاد رادیکالهای آزاد نقش مهمی در ایجاد انواع بیماری های پوستی و داخلی به ویژه سرطان پوست دارد . این اشعه باعث تیرگی پوست ، کک ومک ، تشدید میگرن ، احساس خستگی و خواب وآلودگی و پریشانی و اختلال خواب ، اختلال هورمونی و … میشود. همچنین احتمال ایجاد کاتاراکت یا آب مروارید را تا پنج برابر افزایش میدهد . آمار ابتلا به آب مروارید در کشور خصوصا” در سنین پایین رو به افزایش است .

۵-در صورتی که با یک دوربین فوق حرفه ای بتوانید از نوردهی این لامپها فیلم برداری کنید متوجه خواهید شد که این لامپها برخلاف لامپهای رشته ای در مدت زمان بسیار بسیار کوتاهی که چشم ما آن را تشخیص نمیدهد ، روشن و خاموش میشوند و یا نورشان کم و زیاد میشود .این موضوع به خاطر تغییر پیوسته فرکانس این لامپهاست.این موضوع باعث خستگی مفرط چشم و ایجاد سردرد و خستگی میشود .
۶-نور این لامپها به مرور زمان باعث رنگ پریدگی برخی از مواد و وسایل که به این اشعه حساس هستند میشود . مثلا رنگ پارچه ، قالی ، تابلوی نقاشی ، آثار باستانی و… به مرور از بین میروند

۷-این لامپها باعث انتشار گازهای گلخانه ای و ایجاد پدیده وارونگی هوا و تخریب لایه اوزون میشوند .

۸-این لامپها در آب و هوای سرد و فضای خارج از خانه نوردهی کمتری نسبت به داخل خانه دارند .

۹-باید از این لامپها فاصله ای حداقل ۶۰ سانتیمتری داشت و به هیچ وجه نباید برای چراغ مطالعه از آنها استفاده کرد.

مشاوره رایگان درTelegram تلگرام : jalalmir@

  1. راهکارهای کاهش آسیب لامپهای کم مصرف
  2. ایمنی مهره های گردن در تصادفات رانندگی 
  3.  آیا رنگ خوراکی(E120 (carmine color از یک سوسک تهیه میشود؟
  4. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  5. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  6. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند  است؟

(لطفا” توجه داشته باشید که درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی ، آیورودا ، کایروپرکتیک و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)