homeopathy عوارض داروهای هومیوپاتی چیست ؟

عوارض جانبی داروهای طب هومیوپاتی

نویسنده : دکتر جلال میرعبداله

یکی از پرسشهای رایج افرادی که برای درمان بوسیله طب هومیوپاتی مراجعه میکنند این است که داروهای این روش ، عوارض جانبی دارند یا خیر؟

اگر بخواهیم به زبان علم داروسازی و ایمنی شناسی به این موضوع بپردازیم بسیار طولانی و تخصصی خواهد شد، پس به توضیح کوتاهی که برای همه افراد جالب و شفاف باشد ،کفایت میکنیم.

توزیع دارو در بدن و عوارض جانبی

👈ابتدا لازم است بدانیم که اگر یک داروی غیر موضعی را مصرف میکنیم ( مثلا قرص یا شربت یا آمپول و…) در اکثر قسمتهای بدن توزیع میشود و اینطور نیست که مثلا وقتی یک دارو برای سینوزیت مصرف میشود، فقط روی سینوس اثر بگذارد ، بلکه به سایر قسمتهای بدن هم منتشر میشود( البته گاه استثنا هایی هم وجود دارند که فعلا آنها را در نظر نمیگیریم)

side-effects homeopathy عوارض جانبی داروی هومیوپاتی

side-effects homeopathy عوارض جانبی داروی هومیوپاتی

این اثرات ممکن است منحصر به یک یا چند عضو خاص باشد ( مثلا سردرد ایجاد کند و یا باعث درد معده یا یبوست و یا اسهال شود )  و یا ممکن است اثرات بلند مدت و یا عمومی در بدن ایجاد کند . ( مثلا باعث افسردگی یا اضطراب و یا کهیر و آلرژی گردد و یا باعث چاقی – اضافه وزن – و یا لاغری – کاهش وزن – شود .

حال اگر برای درمان یک بیماری قدیمی و پایدار که علائم گوناگونی هم دارد ، چندین داروی مختلف که هر کدامشان برای کنترل و یا تسکین یکی از علائم و یا دردهای بیمار تجویز شود و به مدت طولانی مصرف شود ، به این دلیل که دارو در سایر قسمتهای بدن هم توزیع میشود و اثر میگذارد ، علامتها و مشکلاتی را در اعضای و جوارحی که درگیر آن بیماری نبوده اند ایجاد میکند که در اکثر مواقع به شکل ساده آن را ” عوارض جانبی دارو ” می نامند.

( البته تاکید میکنیم که به خاطر دوری از بحثهای تخصصی ، از بیان انواع عوارض جانبی و توضیحات تخصصی آن خودداری کرده ایم )

طب هومیوپاتی و عوارض جانبی

اگر تلاش کنیم برای علائم و نشانه های گوناگون یک بیماری گسترده و ماندگار ، تنها یک دارو تجویز کنیم که بتواند ریشه درخت بیماری را مورد هدف قرار دهد و روی همه یا اکثر علائم بیماری ، اثر گذار باشد و کلیت بدن فرد بیمار را مورد هدف قرار دهد ، در نتیجه عوارض جانبی دارویی به حداقل ممکن میرسد.

👈 در طب هومیوپاتی که یک “طب کل نگر ” یا Holistic medicine است ، تلاش میشود یک دارو برای اکثرا علائم و مشکلات یک بیماری تجویز شود و به این ترتیب عوارض جانبی دارو به حداقل ممکن میرسد.

همچنین گاهی با بهنر شدن و درمان یک بیماری ، بیماری دیگری که در بدن نهفته بوده و سیستم ایمنی نمی توانسته به درمان آن بپردازد ، کم کم نمود پیدا میکند و سیستم ایمنی سعی میکند با ایجاد واکنشهایی به آن بیماری فائق آید که گاهی به غلط تصور میشود بروز این بیماری ها و یا بروز و درمان خود به خودی بیماری های سرکوب شده در بدن ” عوارض دارو ” است . در حالی که این از محاسن درمان درست و اصولی بوده و از مزایای طب هومیوپاتی میباشد .

گاهی نیز این واکنشها را به غلط ” برون ریزی ” نامیده اند .

 

نکته مهم :

با توجه به تعاریف بالا ، تقریبا هیچ روش درمانی یا دارویی در دنیا وجود ندارد که ادعا نماید که هیچ عارضه جانبی ندارد . هر روش درمانی اثراتی روی بدن خواهد گذاشت و تلاش همه روشهای درمانی در این است که بیشتر اثر درمانی و کمترین اثر جانبی و آزار دهنده را برای بیمار ایجاد نماید .

طب هومیوپاتی از جمله روشهای درمانی است که به خاطر دیدگاه “ کل نگری ” یا Holistic medicine ، امکان فراهم کردن کمترین عوارض جانبی و بیشترین اثر درمانی را داراست و در عمل هم بیمارانی که با طب هومیوپاتی درمان شده اند ، این موضوع را تجربه نموده اند .

بارداری :

طب هومیوپاتی داروهای بسیار مناسبی برای درمان ناباروری و درمان مشکلات دوران بارداری مانند ویار و افسردگی و… دارد . همچنین در صورتی که خانم باردار دچار مشکلات زایمان مانند : نچرخیدن سر جنین ، خونریزی و لک بینی ، تهدید به سقط و… باشد ، میتواند تحت نظر پزشک خود  از داروهای طب هومیوپاتی استفاده نماید .

همه روشهای درمانی محدودیتهایی در دوران بارداری دارند . طب هومیوپاتی نیز از این قاعده مستثنی نیست .

تعداد اندکی از داروهای این روش درمانی ، در دوران بارداری منع مصرف دارند . در صورتی که باردار هستید و یا تمایل به بارداری دارید ، پزشک خود را در جریان قرار دهید .

شیردهی :

در مشکلات دوران شیردهی ، مانند ترک نوک سینه ، کاهش و یا کم بودن حجم شیر ، درد سینه ها ، تورم پستان ، بیزاری شیرخوار از شیر مادر ، ریفلاکس شیر ، کولیک و دل درد و قولنج شیرخواران و… داروهای بسیار سودمندی در طب هومیوپاتی وجود دارد که در صورت نیاز و با تشخیص پزشک ، میتوانید از آن بهره مند شوید .

البته همه روشهای درمانی محدودیتهایی در دوران شیردهی دارند . این موضوع در طب هومیوپاتی محدود به چند داروی خاص بوده و قریب به اتفاق داروها ( در صورت تجویز توسط پزشک هومیوپاتی )  کاملا ایمن و بی خطر می باشند .

  • برای آشنایی با درمانهای مربوط به مشکلات دوران شیرخواری اینجا کلیک کنید .

مشاوره رایگان توسط تلگرام : jalalmir@

  1. برای آشنایی با مفهوم “طب کل نگر”  اینجا کلیک کنید .
  2. گزارش درمان موفق کیست تخمدان بوسیله داروی طب هومیوپاتی
  3. برای آشنایی با دانش داروسازی طب هومیوپاتی اینجا کلیک کنید .
  4. برای آنکه بدانید داروهای هومیوپاتی چطور بیماری را درمان میکنند اینجا کلیک کنید .
  5. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  6. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  7. آیا طب هومیوپاتی در ایران یک روش درمانی قانونمند  است؟

( درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)

22 پاسخ
  1. رحیمی
    رحیمی گفته:

    سلام بنده مدت ۱۷ماه برای اضطراب شدید (با علایمی مثل اسهال، ترس،…)پیش دکتر هومیوپاتی می رم در ابتدا بهم یه قرص تو مطب دادن حالم خیلی بهتر شد و ازم خواست با تمرکز و ارتباط برقرار کردن ادامه بدم که حدود یکسال دوباره بهم شربت داد الان دوباره با وجود تمرکزی که هر روز انجام میدم و دارو حالم بدتر میشه راهنمایی بفرمایید چکار کنم دکترم را عوض کنم یا در کنارشپیش دکتر سنتی برم یا پیش دکتر اعصاب و دچار قرصهای اعصاب بشم خیلی ناراحتم لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • دکتر جلال میرعبداله
      دکتر جلال میرعبداله گفته:

      سلام . از سوال و پیگیری شما برای درمان خودتان تشکر میکنم .
      تحلیل روند درمان یا عود علائم را فقط خود پزشک درمانگرتان میتواند انجام دهد .بهتر است با خودشان در میان بگذارید .
      گاهی موانع درمان باعث عود بیماری میشود . مثلا یک استرس تازه ، باعث عود میشود

      پاسخ
  2. نگین
    نگین گفته:

    سلام
    من اشتباهی دز بیشتری از دارویی که بهم داده شد رو مصرف کردم میخواستم بدونم مشکلی برام پیش نمیاد؟

    پاسخ
  3. Rezayi
    Rezayi گفته:

    سلام آقای دکتر ببخشید من از موقعی که قرصای هومیوپاتی رو استفاده کردم صورتم و پشتم همش جوش میزنه دیگه خسته شدم بخدا همه اعتماد بنفسمو گرفت به دکترم گفتم
    گفتن وقتی ناراحت باشید این ناراحتی خودشو به شکل جوش نشون میده
    منم دیگه روند درمان رو ادامه ندادم. خب اگه اینطور که ایشون میگن بود که باید قبل از مصرف قرص ها هم جوش میزدم.ولی حتی موقع بلوغ هم‌من جوش نداشتم

    میشه لطفا بفرمایید چکار کنم که عوارض و اثرات قرصها از بین بره؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • دکتر جلال میرعبداله
      دکتر جلال میرعبداله گفته:

      سلام . در این مورد اگر از پزشک خودتان سوال کنید نتیجه بهتری میگیرید چون من از نحوه درمان شما اطلاعی ندارم .به طور کل برای برطرف کردن جوشها میتوانید از محلولهایی که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید

      پاسخ
  4. پارمیس
    پارمیس گفته:

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر آیا برای درمان اوتیسم هم راهکاری دارد این علم، یه سوال دیگه برای درمان عصبانیت دایمی و خشم غیر قابل کنترل والدین آیا راه حلی دارید شما، لطفا راهنمایی بفرمایید خیلی مستاصل هستیم

    پاسخ
  5. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر من فیبروم دارم به اندازه ۳ سانت میخوام بدونم این روش امکان درمان فیبروم من رو داره؟ چون واقعا نگرانم برای بچه دار شدنم

    پاسخ
  6. جواداحمدی
    جواداحمدی گفته:

    با سلام ،بنده پیوندکلیه هستم وعمل بای پس قلب انجام دادم ودیابت دارم که انسولین استفاده میکنم ۵۶ سال سن دارم ودرسال ۹۸به علت تشنج سکته مغزی خفیفی داشتم که با قرص لوبل برطرف شد سوالم این است که میتونم از این دارو استفاده کنم ممنونم

    پاسخ
  7. اعظم پورخاتون
    اعظم پورخاتون گفته:

    باسلام جناب دکتر دخترم ۲۰سالشه تی یو آی داره درد شدید کتف ومقداری گوژ پشتی چه راه کاری برای تسکین و چه راهی برای درمان هست؟

    پاسخ
  8. یعقوب ثریا امرالله
    یعقوب ثریا امرالله گفته:

    سلام آقای دکتر طب هومیوپاتی برای درمان hpv میتونه موثر باشه به عبارتی میتونیم برای این بیماری به دکترهای مربوطه مراجعه کنیم ؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *