لامپ کم مصرف ، راهکارهای کاهش آسیب . دکتر جلال میرعبداله طب هومیوپاتی

 راهکارهای کاهش خطرات و آسیب های لامپهای کم مصرف

نویسنده : دکترجلال میرعبداله

راهکارهای های کاهش آسیب :

۱ – به هیچ وجه از لامپهای ساخت خارج از کشور استفاده نکنید.زیرا به هیچ وجه نمیتوان مطمئن شد که لامپ تولید چه کشوری هست و استاندارد بوده یا خیر .
۲ – فقط از لامپهای ایرانی که دارای مهر استاندارد هستند استفاده کنید.
۳ -تا زمانی که شهرداری و دولت ، ساختار استانداردی برای جمع آوری و معدوم کردن بی خطر این لامپها در نظر نگرفته اند لامپهای سوخته شده را در سطل زباله نیندازید.

زیرا شکسته خواهند شد و محیط زیست را آلوده و کارگران شهرداری را بیمار خواهد کرد.

بهتر است جعبه لامپها را دور نیندازید.اگر یک لامپ سوخت، آن را در جعبه خودش قرار دهید و آن جعبه را در چندین کیسه نایلونی قرار دهید و در هر کیسه را با چسب بپوشانید تا اگر لامپ دچار شکستگی شد بخار جیوه در محیط پخش نشود .

سپس جعبه لامپ را در محیط باز مثلا در ایوان خانه یا پشت بام قرار دهید و دیگران را نیز از محتوی کیسه مطلع کنید تا به آن آسیب نرسانند.

۴- این لامپها را بیشتر برای محیط های باز و کم رفت و آمد مثل پارکینگ و حیاط و … و یا محیط هایی که مدت کمی در آن مکان خواهید بود به کار بگیرید .

از استفاده آنها برای نوردهی حمام و استخر و سونا و… خودداری کنید زیرا گرم و سرد شدن ناگهانی و یا پاشیده شدن آب به لامپها باعث ترکیدن شیشه آنها میشود .
۵ – از این لامپها حداقل یک متر فاصله بگیرید و به هیچ وجه برای چراغ مطالعه و مانند اینها استفاده نکنید .
۶- در طول روز با کنار زدن پرده ها سعی کنید از نور طبیعی استفاده کنید . هنگام خرید یا اجاره ساختمان به نورگیر بودن خانه و سیستم نوردهی آن توجه کنید تا بتوانید زمان کمتری از لامپها استفاده کنید .

توصیه های قسمت سوم و چهارم و پنجم بسیار حائز اهمیت هستند.

لامپ کم مصرف ، راهکارهای کاهش آسیب . دکتر جلال میرعبداله طب هومیوپاتی

لامپ کم مصرف ، راهکارهای کاهش آسیب . دکتر جلال میرعبداله طب هومیوپاتی

۷- در صورتی که یک لامپ کم مصرف شکسته شد ، فورا محل را ترک کنید و در و پنجره ها را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند و گاز سمی لامپ از اتاق بیرون برود .

حداقل چند ساعت اتاق را به همین وضعیت رها کنید . از کولر و پنکه و… برای بیرون راندن این گاز سمی استفاده نکنید ، همچنین برای جمع کردن خرده شیشه ها جاروبرقی را به کار نگیرید زیرا همه این دستگاه ها باعث پخش شدن این گاز سمی میشوند .

برای جمع آوری خرده شیشه ها حتما از ماسک استفاده کنید و چند دستکش نایلونی را روی هم به دست کنید تا احیانا” دست شما هنگام جمع آوری خرده شیشه ها مجروح نشود زیرا در صورت جراحت ممکن است به خاطر فسفر موجود در لامپ ،مشکل انعقادی و زخم تخریبی ایجاد شود .

سعی کنید خرده شیشه ها را با کاغذ یا جاروی دستی جمع کنید و جارو و کاغذ را نیز همراه خرده شیشه ها داخل یک کیسه زباله ضخیم بریزید و درب آن را محکم ببندید .سپس این کیسه را درون یک کیسه زباله دیگر قرار داده و حالا دستکش ها را هم در آورید و داخل کیسه زباله دوم بیندازید و در این کیسه را هم محکم ببندید.

متاسفانه باز هم راه حلی برای معدوم کردن ایمن این زباله وجود ندارد و تحویل دادن آن به شهر داری باز هم باعث آلودگی محیط زیست و بیماری کارگران میشود و احتمالا” چاره ای هم جز این کار وجود ندارد.

۸-این لامپها را بدون حباب یا لوستر استفاده نکنید .

در صورتی که جدار شیشه این لامپها دارای نقص باشد و اشعه فرا بنفش UV (ماورا بنفش ) از آن نشت کند، حباب شیشه ای که سفید یا رنگی باشد میتواند این اشعه را جذب کند . پس حتما ” از طلق یا حباب یا لوستر کاغذی یا شیشه ای و… برای فیلتر شدن اشعه مضر فرابنفش UV استفاده کنید . سعی کنید حباب به طور کامل لامپ را احاطه کند و یا قسمت باز حباب رو به بالا باشد تا اشعه فرا بنفش به سمت پایین تابش نکند. این کار حسن دیگری نیز دارد : در صورتی که لامپ شکسته شود خرده شیشه های آن داخل حباب جمع میشود و به زمین یا اطراف نمیریزد.همچنین استفاده از حباب باعث میشود نوسانات فرکانس که باعث کاهش و افزایش نور لامپ میشود چشم ها را کمتر آزار دهد و مقداری از این تغییر نور در جدار شیشه حباب جذب شده و تقریبا” نور یکدست و ملایمتری در محیط منتشر شود .

۹-همه شما عزیزان که این مطالب را مطالعه نمودید ، در صورتی که تشخیص دادید این مطالب مفید بوده ، لطفا” این سلسله مطالب دیروز و امروز را به طور کامل برای دیگر نیز ارسال نمایید تا دیگران نیز از آن بهره بگیرند .
۱۰- با انتشار و ایجاد آگاهی در بین استفاده کنندگان از این لامپها و مسئولین شهرداری ها ، امیدواریم عزم جدی و تصمیم فوری برای ایجاد مراکز جمع آوری زباله های پرخطر در تمامی شهر ها خصوصا” تهران اخذ شود زیرا زباله های شیمیایی و پرخطر محدود به این لامپها نیست و لیست بلند بالایی دارد.
۱۱- هنوز جایگزین مطمئنی برای لامپهای کم مصرف ارائه نشده است . هنوز اطلاعات کافی از مضرات لامپهای ال ای دی وجود ندارد. با این حال اگر قصد خرید لامپ جدید دارید ، میتوانید از لامپ ال ای دی استفاده کنید اما تمامی نکاتی که در مورد لامپهای کم مصرف ارائه شد نیز در مورد این لامپها نیز بهتر است رعایت گردد. خوشبختانه لامپهای ال ای دی بخار سمی ندارند اما در صورت شکسته شدن ، مواد سمی مانند سرب و آرسنیک از آنها منتشر میگردد.

مشاوره رایگان درTelegram تلگرام : jalalmir@-کانال تلگرام:Drmirabdollah@

  1. بمب های نورانی سمی(لامپهای کم مصرف) را میشناسید؟
  2. ایمنی مهره های گردن در تصادفات رانندگی 
  3.  آیا رنگ خوراکی(E120 (carmine color از یک سوسک تهیه میشود؟
  4. چرا طب هومیوپاتی همچنان تحت پوشش بیمه اجباری کشور سوئیس قرار خواهد داشت ؟
  5. طب هومیوپاتی چگونه بیماری ها را درمان میکند ؟
  6. آیا طب هومیوپاتی یک روش درمانی قانونمند است؟

(لطفا” توجه داشته باشید که درمان مشکلات در طب هومیوپاتی (HOLISTIC AND ALTERNATIVE MEDICINE)بوسیله مصرف داروهای این روش درمانی که پزشک برای مراجعه کنندگان تجویز میکند ، اتفاق می افتد .  طب هومیوپاتی کاملا” با  هیپنوتیزم و یا روان درمانی و روان کاوی ، انرژی درمانی و طب سنتی (ایرانی)(اسلامی) ، فرآدرمانی و طب گیاهی ، آیورودا ، کایروپرکتیک و … تفاوت عمیق دارد و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *